پارامترهای مهم در طرح توجیهی

پارامترهای مهم در طرح توجیهی

طرح توجیهی به پیش نویسی مطالعه شده از یک پروژه گفته می شود که تمام جوانب از جمله مشخصات کامل طرح از لحاظ فنی تا نتیجه و سوددهی آن را طی سالیان متمادی می سنجد. طرح توجیهی معمولا جهت تسهیلات مالی و یا اخذ جواز و پروانه بهره برداری صورت می گیرد و بعد از نگارش طرح توجیهی مورد داوری قرار خواهد گرفت. به همین دلیل جهت مقبولیت و پذیرش، لزوم مشاوره در آن به خوبی حس می شود. پیش از شروع هر کسب و کاری مطالعه تمام موارد به خصوص نکاتی که شامل بازار محصول، جنبه های اقتصادی و مالی طرح است باید سنجیده شده و به شکل هدفمند و اصولی تدوین گردد. اینکه طرح توجیهی به شکل واقعی قابلیت اجرا دارد یا نه ؟ به چه مقدار سرمایه و چه تعداد نیرو جهت پیشبرد آن نیاز خواهد بود و بسیاری از سوالات دیگر باید به شکل شفاف و مطالعه شده بررسی شود. مشاوره مدیریت در طرح توجیهی یکی از موارد اساسی جهت تنظیم و تدوین آن می باشد. داشتن یک نقشه و برنامه ریزی از جمله بحث های مشاوره مدیریت می باشد که  جز ملزومات اصلی در یک پروژه می باشد.

برای انجام یک پروژه موفق باید بر پارامترهای مهم در طرح توجیهی تمرکز داشت. به طور معمول اکثر طرح های توجیهی دارای یک شکل واحد هستند ولی بسته به نوع طرح توجیهی و مکان مورد درخواست تفاوت های جزئی دارند. ازجمله پارامترهای مهم در طرح توجیهی سه بخش اصلی: مطالعه بازار، توجیه پذیری فنی، تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی طرح می باشد.

برای نگارش طرح توجیهی مطالعات سنجیده شده ای نیاز است و هربخش به شکل فنی و تخصصی باید انجام شود وتمام موارد از عهده یک شخص به تنهایی بر نمی آید و نیازمند یک کارگروه مسلط و گرفتن مشاوراز جانب افراد ذیصلاح می باشد مشاوره مدیریت در طرح توجیهی بسیار مهم است زیرا برای هماهنگ شدن تمام بخش ها لزوم مدیریت و گرفتن مشاوره کاملا حس می شود. مطالعه جنبه های مختلف بازار محصولات و خدماتی که قصد ارائه خواهید داشت در تمام بخش ها از جمله بازار هدف، قسمت عرضه و تقاضا و در کل فرصت ها و تهدیدی موجود در بازار، باید مورد ارزیابی قرار گیرد از جمله  دیگر پارامترهای مهم در طرح توجیهی، توجیه پذیری فنی پروژه می باشد اینکه طرح توجیهی در دست تدوین از نظر محل اجرا و ماشین آلات و تجهیزات و داشتن دانش فنی در چه سطحی و به چه تعداد افراد نیازمند است و درکل ساختار اجرایی طرح باید شناسایی شود. مهم ترین بخش و قسمت در یک طرح توجیهی بخش مالی و اقتصادی و تجزیه و تحلیل های این بخش است در این بخش باید در مورد شاخص های اصلی سود آوری و بهره وری آن در چندین سال پیش رو بحث شود. باید دانست هدف هر طرحی کسب درآمد و سود از محل فروش محصول و یا ارائه خدمات می باشد ولی اینکه آیا سوددهی در بازه زمانی طولانی به ثمر خواهد نشست یا نه جز اولویت های پذیرش و مقبولیت طرح توجیهی از جانب داوران و خوانندگان طرح است باید در نظر داشته باشید طرح های توجیهی دارای اولویت پذیرش هستند که با کمترین هزینه و در کمترین بازه زمانی به سود و بهره وری دست پیدا کنند.

 

 

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط