کسب و کار خانوادگی

تعریف کسب و کار خانوداگی از دیگاه افراد مشهوردنیا

Leach, et al (1990) & Astrachan, 1993
شرکتی که بیش از ۵۰ درصد سهام و آراء آن در تسلط یک خانواده می باشد ، و / یا گروهی از خانواده ها کنترل اصلی شرکت را بر عهده دارد ، و / یا اکثریت مدیران ارشد آن از اعضای یک خانواده هستند.

هندلر (Handler, 1989) :
کسب و کار خانوادگی ، به مثابه سازمانی است که اصلی ترین تصمیمات و برنامه های عملیاتی آن برای انتقال و جایگزینی رهبری ، تحت تاُثیر و نفوذ اعضای خانواده ای قرار دارد که این اعضا در مالکیت و یا مدیریت آن سازمان نقش اصلی را بر عهده دارند.

کسب و کار خانوادگی

کسب و کار خانوادگی

پس می‌توان گفت به فعالیت اقتصادی که افراد خانوداه در کنارهم انجام می دهند کسب و کار خانوادگی می گویند.خانواده های که مشغول فعالیت تجاری با همدیگر هستند می توان گفت تعداد بالای هستند بر درک این موضوع فهرست زیر را مطالعه کنید

شرکت های خانوداگی و سهم آن ها
سهم اروپا حدود ۶۰ – ۹۳ درصد (این ارقام درحال پیشرفت هستند)
سهم ایالات متحده حدود ۹۵ درصد (آمریکا بیشترین سهم را درلیست دارد)
سهم آمریکای مرکزی و جنوبی حدود ۶۵ درصد )کشورهای بیشتر توسعه یافته دراین منطقه سهم بیشتری را داراهستند)

جالب است بدانید از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی ۳۵ درصدآن ها شرکت های خانوادگی هستند.
نمونه های از این شرکت ههای خانوادگی
IKEA
BMW
Henkel

اهمیت کسب و کارهای خانوادگی

خانواده ها و شرکت های خانوادگی به عنوان عاملی برای حفظ و ایجاد دوام و ثبات در اقتصادهای محلی و منطقه ای، و عامل پیدایش نوآوری ، تجارت، صنعت، تکنولوژی، بازار مصرف ، بازار کار ، رفاه ، آسایش و امنیت اقتصادی به مناطق و محل های خود ، به دلیل ناتوانی و ضعف دولتها در انجام این مهم

دلایل و مزایای کسب و کار خانوادگی

۱: افزایش رفاه در خانوداها
۲:افزایش اتحاد و همبستگی بین خانوداه
۳: افزایش رضایت مندی بانوان به دلیل مشارکت
۴:اتکا به منابع مالی و انسانی خانواده ها برای توسعه و رشد کارآفرینی
۵: امنیت شغلی نسل های بعدی

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط