چگونگی شروع گام به گام یک کسب و کار کوچک آنلاین

آیا از کار روزانه‌تان خسته شده‌اید. آیا وقتی رئیستان پیگیر کار‌هایتان می‌شود خودتان را در نقش خرگوش داستان مسابقه خرگوش و لاکپشت احساس می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید برای داشتن کسب و کار خود‌تان، گرفتن امتیاز نمایندگی (فرانچایز)، باز کردن نمایشگاه فروش کالا‌های مارک دار یا شاید هم راه اندازی کارخانه فقط به یک کیسه پر از پول نیاز دارید؟ اگر همه احساسات بالا به‌ها دست می‌دهد، وقتش است که به فکر شروع یک کسب و کار کوچک آنلاین باشید. بهترین خبر این است که برای یک کسب و کار آنلاین به هیچ سرمایه‌ای نیاز ندارید.
این شغل همان کاری است که من در حال حاضر دارم انجام می‌دهم و از انجام دادن آن هم واقعاً لذت می‌برم. از دو سال پیش در کسب و کار آنلاین هستم و هر روز دارم چیز‌های تازه‌ای تجربه می‌کنم و عاشق این هستم که بتوانم هر جایی و هر موقعی دلم خواست، کار کنم. روزانه هزاران نفر از مردم دنبال همه نوع اطلاعات برای یافتن بهترین ایده کسب و کار آنلاین جستجو می‌کنند تا بتوانند کسب و کار آنلاین جدید‌شان را شروع کنند. خیلی از آن‌ها به قله‌های اطلاعات مورد نیاز‌شان می‌رسند و در واقع شجاعت پیدا می‌کنند تا دنبال یک شروع جدید در زندگی‌شان بروند، در حالی که بیشتر آن‌ها ایده‌های‌شان رها می‌کنند چون درباره راه‌اندازی این کسب و کار آگاهی و دانش کافی پیدا نمی‌کنند.
چند روز قبل یکی از دوستانم به من زنگ زد در حالی‌که از پیدا کردن همه امکانات شروع یک کسب و کار خصوصی مایوس و نا امید شده بود. همدیگر را برای خوردن یک قهوه در مدت زمانی بسیار کوتاه ملاقات و در مورد هر موضوعی که برای کسب و کار آنلاین جدید به آن نیاز است بحث و گفتگو نمودیم. اگر شما هم دنبال اطلاعاتی درباره نحوه شروع کسب و کار آنلاین می‌گردید، در اینجا چند تا از راهنمایی‌های بالقوه‌ام را برایتان می‌نویسم که احتمالاً می‌تواند در شروع یک کسب و کار جدید آنلاین کمک حالتان باشد.
قبل از این‌که بگویم کسب و کار آنلاین را چگونه شروع کنید، اول بگذارید روشن کنیم که واقعاً می‌خواهید چه نوع کسب و کار آنلاین یا اینترنتی راه بیندازید؟ امروزه کسب و کار‌ آنلاین انواع زیادی دارد و قطعا می‌توانید در یکی یا همه آن‌ها دستی بر آتش داشته باشید. امروزه معمول‌ترین کسب و کار‌های اینترنتی این‌ها هستند:
• فروشگاه‌های تجارت الکترونیک
• بازاریابی وابسته
• انتشار وبلاگ / مجله
• عضویت در سایت‌های اجتماعی
• سایت‌های بررسی مقالات
• ایجاد و اداره بازی‌های آنلاین
• طراحی و توسعه وب‌سایت
• کسب و کار حراج آنلاین
برای جزئیات کامل انواع کسب و کار آنلاین، می‌توانید به پست من در همین رابطه رجوع کنید
مطالب بیشتر: هفت کسب و کار مختلف آنلاین که می‌توان آن‌ها را از داخل خانه اداره کرد
یک نام دامنه و یک میزبان انتخاب کنید
همین که در نهایت تصمیم گرفتید سراغ چه نوع کسب و کار آنلاینی بروید، در مرحله بعد لازم است یک دامنه و یک فضای میزبانی برای کسب و کار آنلاین‌ تان بخرید. برای آن‌هایی که نمی‌دانند نام دامنه چیست؛ نام دامنه یک نشانی وب‌سایت است. درست مثل webloggerz.com که یک نام دامنه است، شما هم نشانی منحصر به فرد وب‌سایت خودتان را خواهید داشت. باید تصمیم بگیرید بسته به در دسترس بودن نام‌های مختلف، دلتان می‌خواهد کسب و کار اینترنتی‌ تان چه نامی داشته باشد. به طور کلی قیمت نام دامنه از سالی هشت دلار شروع می‌شود و این قیمت ممکن است از یک ثبت‌کننده تا ثبت‌کننده دیگر متفاوت باشد. برای ثبت دامنه دلخواه می‌توانید هر یک از ثبت‌کنندگان دامنه را که بخواهید انتخاب کنید.
اغلب اوقاتی که دارید یک نام دامنه ثبت می‌کنید از شما سئوال می‌کنند آیا می‌خواهید میزبانی وب‌سایت را هم به ثبت دامنه‌تان اضافه کنید یا خیر. هزینه میزبانی وب هم از شرکتی به شرکت دیگر فرق دارد، اما به راحتی می‌توانید یک سرور عمومی ‌مشترک را به ازای سالی ۴۰ دلار انتخاب کنید. برخی از شرکت‌ها هم پیشنهاد فصلی میزبانی وب نامحدود و رایگان ارائه می‌کنند. خلاصه این‌که برای حضور آنلاین چیزی در حدود ۵۰ دلار یا کمتر نیاز دارید. اگر می‌خواهید پیشنهاد من را بشنوید، به‌ شما می‌گویم از Hostgator خدمات بگیرید چون دارای بهترین مرکز پشتیبانی مشتریان است.

طراحی و ساخت
این قسمت آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید دشوار نیست. در هر صورت می‌توانید وب‌سایت‌تان را خودتان طراحی کنید یا یک طراح وب برای این‌کار استخدام کنید. اگر نمی‌دانید چه‌طور یک وب‌سایت طراحی کنید و ‌بودجه استخدام طراح را هم ندارید، می‌توانید یکی از قالب‌های وب‌سایت پیش‌ساخته رایگان را دانلود و از آن در وب‌سایت‌تان استفاده کنید. این روزها بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب ابزار ساخت رایگان سایت نیز ارائه می‌کنند که این موضوع را باید پیش از خرید خدمات میزبانی بررسی کنید.

ترویج خدمات و محصولات خود
پس از ایجاد امکان حضور آنلاین کسب و کار‌تان، وقت آن است که به ترویج محصولات و خدمات خودتان بپردازید. داشتن یک وب‌سایت گنگ و نا‌توان باعث خواهد شد هیچ کس نتواند در مورد شما، خدمات و کسب و کار اینترنتی‌ تان اطلاعاتی کسب کند. باید به وضوح بر بازار هدف تمرکز کرده و تلاش کنید مشتریان بالقوه‌تان را بیابید. راه‌های بسیاری برای ترویج آنلاین محصول وجود دارد. می‌توانید از قسمت تبلیغات فیس بوک یا Google Adwords استفاده کرده یا حتی می‌توانید یک اگهی در روزنامه بدهید. همچنین برای ترویج کسب و کار اینترنتی‌ تان می‌توانید از بازاریابی ایمیلی و یا بازاریابی فامیلی (بازاریابی در میان افراد فامیل، دوستان و آشنایان) شروع کنید.

تعیین روش تحویل
بسته به نوع کسب و کار آنلاین، روش‌های تحویل‌تان می‌تواند متفاوت باشد. برای فروش‌گاه‌های الکترونیک که مبادرت به فروش اینترنتی محصولات سخت می‌کنند، مسلماً روش تحویل باید از طریق پست یا پیک باشد. فروشگاه‌های الکترونیکی که محصولات‌شان شامل نرم‌افزار‌ها یا محصولات دیگر قابل دانلود می شود، روش تحویل باید از طریق ایمیل باشد. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که این مسئله گزینه‌ای است که به وضوح بسته به محصول یا خدماتتان دارد و خودتان باید بفهمید چه روشی تحویلی بیش از دیگر روش‌ها برای شرکت‌تان مناسب‌تر بوده و حداکثر بازدهی را خواهد داشت.
پشتیبانی مشتریان و خدمات پس از فروش
اگر محصولات و خدمات آنلاین می‌فروشید و می‌خواهید مشتریان‌تان را به تعامل دراز مدت با خودتان وادارید، پشتیبانی مشتریان و خدمات پس از فروش نیازی عمده محسوب می شود. این یک عامل مهم است که به مشتریان‌تان آزادی عمل بدهید تا اگر خسارت دیده یا خدمات معیوبی دریافت کرده، در هر زمانی، از هر نقطه‌ای و در هر موردی که مایل است، به شما دسترسی داشته باشد. می‌توانید از شماره تلفن‌های مخصوص و رند برای ایجاد یک تصویر تجاری حرفه ای برای کسب و کار خود استفاده کنید.

دیگر ملاحظات کسب و کار کوچک آنلاین

بعد از اینکه شروع به کسب درآمد آنلاین کردید چند رسم و رسوم دیگر هست (البته این‌ها همه موارد نیستند) که باید آن‌ها را انجام دهید. خیلی از آن‌ها در ابتدای شروع کسب و کار ضرورتی ندارند، اما به محض این‌که دیدید کسب و کار آنلاین‌ تان دارد رشد می‌کند باید دست به کار انجام آن‌ها شوید:
۱٫ افتتاح حساب‌های جاری بانکی برای رسیدگی به مسائل مالی در حال رشد‌تان.
۲٫ ثبت رسمی نام و علائم تجاری به طوری که کس دیگری کسب و کار آنلاین‌تان را به نام خودش کپی نکند.
۳٫ اخذ و پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی مناسب به دولت در مورد کسب و کار اینترنتی‌تان.
۴٫ حسابداری به منظور ایجاد حسابرسی مناسب و رسیدگی به معاملات در حال رشد‌تان.
۵٫ مسائل حقوقی و قانونی در زمانی که علیه هر یک از محصولات یا خدمات‌تان شکایتی تسلیم شده باشد.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط