چالشهای متعارف در مدیریت پروژه و نکاتی دررفع آنها قسمت دوم

چالشهای متعارف در مدیریت پروژه و نکاتی در رفع آنها ‏

در ادامه ی مبحث چالش های پیش روی مدیریت پروژه به دو نکته ی دیگر در این مورد می پردازیم:

 

۴- تخصص ناکافی تیم پروژه :

 

یکی از همکاران قدیمی من معتقد بود که همواره در دسترس بودن افراد برای او و سایر اعضای تیم اجرا یا مدیریت یک مزیت به حساب نمی آید و نمی توان آن را در چهارچوب تخصص های آن فرد در نظر گرفت. متاسفانه ما همواره توقع داریم که افرادی که در تیم اجرائی ما پر کار تر از بقیه هستند جزو متخصص ترین افراد نیز باشند که البته این موضوع همیشه صادق نیست.

این موضوع را هرگز فراموش نکنید که دشوارترین کار یک مدیر این است که ناکارآمدترین عضو تیم را شناسایی کند و از این هم دشوار این که آن فرد خود هم نداند که چقدر در آن تیم ناکارآمد یا نامفید است.

 

در برخورد با تیم اجرائی و کارکنان خود باید نکاتی را رعایت کنید :

۴-۱- سرزنش ممنوع

هرگز کارگر یا کارمندی را که تلاش کرده تا وظیفه ی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، ولی در این امر موفق نبوده است سرزنش نکنیدو به این نکته بیندیشید که ممکن است شما در آموزش و هدایت آن در هرچه بهتر اجرائی شدن وظایفش کوتاهی کرده و آموزش کافی و درست را ندیده است.

۴-۲- تنظیم سندی از مهارت های مورد نیاز پروژه

شما برای مشاوره مدیریت علاوه بر مدیر پروژه، برنامه ریز و کنترل کننده ی امور مربوط به اجرای آن نیز هستید. پس لازم است در کنار برنامه ریزی و پلن هایی که طراحی می کنید حتما لیستی برای تخصص ها و مهارت های مورد نیاز در اجرای پروژه را نیز تدوین کنید. سپس مهارت ها و تخصص های اعضای تیم اجرا را با لیست خود مقایسه کرده و در صورتیکه در تیم خود افراد دقیقا متخصص ندارید بهتر است برنامه های آموزشی ای ترتیب داده و با آموزش های تکمیلی تمامی اعضای تیم را به سمت تخصص ها و صلاحیت های مورد نیاز خود هدایت کنید.

 

۵-  در نظر گرفته نشدن مشتری/مشتریان نهایی در طول دوره پروژه :

در موارد بسیاری دیده شده که تیم اجرایی و مدیریتی یک پروژه به حدی درگیر در امور اجرائی و متمرکز بر فرآیند ها و ضرب الاجل ها می شوند که از اطلاع رسانی دقیق و درست به مشتریان و مالکان پروژه غافل می شوند. در چنین شرایطی مشتریان از اطلاعات حساس و بحرانی پروژه مطلع نخواهند بود. در جهت جلوگیری از بروز این مشکل، برگزاری جلسات و تجمعات با حضور مصرف کنندگان و مشتریان می تواند به آگاهی بخشی از شرایط کنونی پروژه کمک کرده و هم چنین نظرات مفید و پیشنهادات مشتریان در پیشبرد هرچه بهتر و موفق تر پروژه و رسیدن به محصول نهائی مطابق با انتظارات و توقعات آن ها مثمر ثمر خواهد بود.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط