چارچوب تجارت الکترونیک

چارچوب تجارت الکترونیک به ما می گوید که چگونه تجارت الکترونیک می تواند جایگاه مناسبی پیدا کند. در واقع چگوتگی اجرای تجارت الکترونیک را توضیح می دهد، چگونه یک کسب و کار آنلاین راه بیاندازیم، و یا چگونه خرید و فروش کنیم. چارچوب مهمترین اجزایی که برای تراکنش ها لازم است را مشخص می کند، که عبارتند از:

چارچوب تجارت الکترونیک

چارچوب تجارت الکترونیک

۱- زیرسازی شبکه ای
زیرسازی شبکه که به آن شاهراه اطلاعات نیز می گویند، یک مسیر است بین گردش واقعی اطلاعات، که بین فرستنده و دریافت کننده در حرکت است. این شاهراه اطلاعاتی با استفاده از خطوط تلفن پایه ریزی می شود. این شاهراه متشکل از سخت افزارها، نرم افزارها و پایگاه داده ای و ارتباطی است که برای ارسال و دریافت اطلاعات به وجود آمده اند. تمام راه های ارتباطی مانند موبایل، شبکه اینترنت، شبکه های خانگی، انتن های تلویزیونی و مخابراتی و … به یکدیگر متصل اند. تمام اطلاعاتی که بر روی این خطوط و شبکه ها بارگذاری می شود قابل دسترسی است.
۲- مندرجات چندرسانه ای و انتشار شبکه ای
شاهراه ارتباطی در تجارت الکترونیک، یک شبکه انتقال است که توانایی مخابره اطلاعات را دارد. شبکه ی اینترنت جهانی به شرکت هاو افرادی که به صورت شخصی کسب و کار آنلاین تجاری تشکیل داده اند، این اجازه را می دهد که محصولات خود را با فرستادن اطلاعاتی بر روی شاهراه اطلاعاتی، معرفی کرده و به قروش برسانند. شبکه به کاربران این اجازه را می دهد که به صورت نا محدود از مخابره اطلاعات استفاده کنند.
۳- زیرسازی توزیع اطلاعات و ارسال پیام
اطلاعات از قبیل شماره، نوشته، عکس، صدا و ویدئو از طریق خطوط اینترنتی قابل ارسال می باشند. برای این شاهراه ارتباطی میزان و حجم داده ها اهمیتی ندارد. در تجارت الکترونیک ارسال اطلاعات به فروشندگان اجازه می دهد که نه تنها تمام محصولات خود را به نمایش گذاشته بلکه با مشتریان خود در تماس باشد، نیازهای آنها را دریافت و برایشان محصولات را بفرستند. زیرسازی چنین چارچوبی، برای تجارت الکترونیک لازم است تا مشتریان بتوانند مبلغ مورد نظر برای کالا را از راه دور و از طریق شبکه اینترنتی پرداخت کنند.
۴- زیرسازی سرویس های کسب و کار مشترک
این زیرسازی شامل راهکارهای متفاوت برای تسهیل خرید آنلاین و فرآیند فروش است. در تجارت آنلاین، خریدار، هزینه ای به صورت الکترونیک ارسال می کند، دقیقا در همان زمان اطلاعات وجه ارسالی برای فروشنده، فرستاده می شود. از طرفی این پرداخت، دارای تاییدیه ای برای خریدار است تا از دریافت کالای سفارش داده شده، اطمینان حاصل کند. این سیستم پرداخت وجه، باید دارای چند ویژگی باشد، اول این که اطلاعات مربوط به خریدار را به صورت امن و فقط برای یک خرید استفاده کند؛ در درجه دوم این سرویس باید سندی به فروشنده و خریدار برای پرداخت و دریافت وجه بدهد. از طرفی این نقل و انتقال مالی نیز در کمترین زمان از طرف بانک و یا موسسات مالی انجام پذیرد.
۵- قوانین عمومی و استانداردهای فنی
قوانین عمومی و استانداردهای فنی دو رکن حمایتی برای تمام تجارت های الکترونیکی است. قوانین عمومی مربوط می شود به حیطه ی تجارت الکترونیک و مشکلاتی مانند دسترسی عمومی، حریم شخصی و ارزش اطلاعات. استانداردهای فنی مربوط می شود به ابزارهای انتشار اطلاعات، رابط کاربری و انتقال اطلاعات.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط