مفهوم مدیریت پروژه

مدیریت پروژه مجموعه ای از تکنیک ها و مهارت ها و علوم است که در جهت رسیدن به اهداف پروژه و رفع مسائل و نیاز های آن به مدیریت و اداره ی فعالیت های یک پروزه می پردازد. فرآیند مدیریت پروزه شامل مراحل آغازین، برنامه ریزی، اجرا، کنرل و پایان یک پروژه است.  مدیریت یک پروژه اگر بدون تکنیک ها و دانش روز آن صورت پذیرد دقیقا به مانند یک تیم ورزشی بدون ناکتیک بازی است. یک مدیر پروژه همواره به مانند یک مربی ورزشی باید روحیه ی تیم خود را در جهت کسب پیروزی و امتیاز بیشتر ترغیب کند.

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

از مهم ترین مشکلاتی که یک تیم پروزه را تهدید می کند فقدان کار تیمی است که ناشی از عدم آشنایی کامل با فنون کار تیمی می باشد. بیشتر تیم های پروژه ای پس از اتمام یک پروژه منحل شده و از هم جدا می شوند این در حالیست که باید با اتمام پروزه تجربیات خود را با یکدیگر مطرح کنند. چرا که آرشیوی از تجربیات گذشته راه را برای برنامه ریزی و اجرای پروزه های بعدی هموار کرده و زمان کمتری را صرف خواهد کرد و ریسک اشتباهات نیز کاهش خواهد یافت.
دانش مدیریت پروژه نیاز به فرآیند هایی که برای موفقیت یک پروژه الزامی هستند را پیش از شروع پروژه در اختیار تیم اجرایی قرار می دهد. به طوریکه پاسخ به سوالات از پیش طراحی شده به مدیران یک پروژه می تواند پر بازده ترین و یکنواخت ترین مسیر انجام پروزه را نشان دهد. در ادامه برای آشنایی بیشتر به تعدادی از این سئوالات اشاره خواهد شد:
• نتیجه پروژه چه خواهد بود؟
• مشتریان چه نیاز ها و خواسته هایی از پروژه دارند؟
• هزینه ی اجرای پروژه؟
• هر مرحله از اجرای پروزه چقدر زمان خواهد برد؟
• کدام بخش یا بخش های پروژه ممکن است با مشکل رو به رو شود؟
• چگونه می توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد؟
تعد نسبت به برنامه و رمان بندی صورت گرفته مانع از تاخیر در پروژه و ضرر و زیان در هزینه های آن می شود.
مهارتهای مدیر پروژه:
مدیران پروژه باید طیف وسیعی از تکنیک ها و مهارت هارا در سطح بالایی کسب کنند. گروهی از این مهارتها، مهارتهای عمومی نامیده می شوند. مهارتهای عمومی از اساسی ترین پایه های مدیریت پروژه بوده و آگاهی از آن ها برای هر مدیر پروژه ای از ضروریات است.
مهارت های عمومی شامل :
• رهبری: رهبری با مدیریت متفاوت است. رهبری در وهله ی اول وظیفه ی ایجاد انگیزه و همسان سازی اهداف میان مجریان طرح و متولیان آن را بر عهده دارند.
• ارتباطات: موضوع اصلی ارتباطات، تبادل اطلاعات است. مدیر یا مدیران پروژه باید قادر باشند تا بهترین و مناسب ترین شیوه ی ارتباطی را هم در میان تیم اجرا و هم در خصوص انتخاب بهترین روش های ارائه و اجرا اتخاذ کنند.
• مذاکره: مذاکره همواره بر پایه ی اصل مشاوره و رایزنی بنا شده و هدف از آن کسب بهترین نتیجه و دست یابی به یک توافق جمعی است.
• حل و فصل مسائل: حل و فصل مسائل تلفیق توامان بیان مسائل روزمره و اخذ تصمیم است.
• توانائی سازمانی : توانائی سازمانی قابلیت انجام به موقع امور است.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط