مفاهیم و کلیات کارآفرینی

نخستین عمل برای شناخت هر مفهومی، ارائه تعریفی دقیق از آن می باشد. کارآفرینی مانند واژه های دیگر در علوم اقتصادی، شامل تعاریف گوناگونی می باشد. برای شناخت این مفهوم، باید معانی متفاوت آن را درک کرد و در صورت لزوم از هرکدام در مکانی مناسب بهره برد.  کارآفرینی و یا در زبان لاتین Entrepreneurship، به کسب و کاری اطلاق می شود که با ظهور ایده ها و تجربه های نو توسعه می یابد و به کسب و کار پر منفعت تبدیل می شود. در واقع به ظرفیت و میل به توسعه یک کسب و کار، سازماندهی و مدیریت یک کسب و کار با استفاده از خلاقیت، تفکر جدبد همراه با ارزشی جدبد با استفاده از منابع، زمان، و ریسک در زمان مناسب، کارآفرینی می گویند. اما کارآفرینی به همان میزان که در کلام ساده است، در اجرا و پیاده سازی سخت و دشوار است.

مفاهیم و کلیات کارآفرینی

مفاهیم و کلیات کارآفرینی

اجای بام (Ajay Bam) در سخنرانی خود در دانشگاه کالیفرنیا چنین تعریف می کند: “کارآفرینی طی مسیری پر از اکتشاف فرصت ها و مدیریت ریسک ها، برای ایجاد ارزشی پر منفعت و یا کمک اجتماعی می باشد.” او معتقد بود که کارآفرینی، مستلزم شناخت فرصت های درست، یافتن منابع مانند نیروی انسانی و ابزارآلات برای دنبال کردن فرصت ها و ایجاد تیم درست برای انجام آن می باشد. افرادی که درباره شروع کسب و کار خود فکر می کنند، باید آگاه باشند که کارآفرینی موفق درگیری به مراتب بیشتر از تصوراتشان دارد.
بیشتر مردم متصورند که کارآفرین بودن، در داشتن ایده ای جدید خلاصه می شود، اما این تنها یک بخش از کارآفرینی است. همچنین در بخش دیگر، کارآفرین باید بداند راه درست برای شروع و کسب توجه مشتریان به طور موثر، چه عواملی اهمیت دارد. کارآفرین شخصی است که ایده ای را ارائه می دهد، چه خدماتی باشد و یا تولید، توانایی ایجاد آن را دارد، تمام ریسک آن را متحمل می شود و آن را به واقعیت تبدیل می کند؛ فقط آن را در معرض فروش قرار نمی دهد، بلکه محصول یا خدمت خود را، با خواست و نیاز مردم ماندگار می کند.
ریچارد کانتیلون اولین شخصی بود که این واژه را در علم اقتصاد به کار برد و آن را اینگونه تعریف می کند: “کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ترکیب به صورت محصولاتی قابل عرضه به بازار، خریداری می کند.” کارآفرین در هنگام خرید از قیمت نهایی محصول اطلاع ندارد. دکتر احمد پورداریانی معتقد است که سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی آورد، بلکه این ایده است که محرک سرمایه می باشد. و موفقیت در کسب و کار، با ایده ی خلاق و نوآوری به همراه سرمایه منجر به ارائه محصول جدید به بازار می شود، رقم می خورد؛ به این فرآیند اصطلاحا کارآفرینی می گویند. در اقتصاد، کارآفرینی با مکان، زمان، تلاش، منابع طبیعی و سرمایه ترکیب می شود و تولید منفعت می کند. در واقع، کارآفرینی کیفیتی است که افراد را به شروع یک فعالیت جدید تشویق می کند و به طور موثری فعالیت موجود را توسعه می دهد. به تعبیر ژورف شومپیتر، فرآیند کارآفرینی، “تخریب خلاق” می باشد. به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی، انجام کارهای جدید و ابداع روش های نوین در اجرای امور جاری است. روش نوین همان “تخریب خلاق” است. به نظر وی نوآوری در هر یک از زمینه های زیر کارآفرینی تلقی می شود:
– ارائه کالای جدید
– ارائه روش جدید در فرآیند تولید
– گشایش بازاری جدید
– یافتن منابع جدید
و …
اگرچه تعاریف متفاوتی از کارآفرینی ارائه شده است، بیشتر نویسندگان و صاحب نظران کارآفرینی را فرآیند شناسایی فرصت های اقتصادی، ایجاد کسب و کار جدید نوآور و رشد یابنده برای بهره برداری از فرصت های شناسایی شده که در نهایت به ایجاد کالا و یا خدمتی جدید منتهی می شود، می دانند.

ویژگی های یک کارآفرین
کارآفرینی، برای همه ی ایده ها نشانه ی خاص و یکسانی ندارد، بلکه کارآفرین موفق دارای کارکترهای مخصوصی است؛ بر اساس تعریف دانشکده اقتصاد در ایلینویز به تعریف زیر است:
• توانایی ارائه طرح
کارآفرین باید توانایی توسعه طرح کسب و کار را برای رسیدن به تمام اهداف در بخش های گوناگون، شامل بخش مالی، بازاریابی، تولید، فروش و پرسنل را داشته باشد.
• مهارت ارتباط
کارآفرین باید توانایی توضیح درباره ایده ی جدید، بحث در مورد آن، فروش و بازاریابی کالا و خدمت جدید خود را دارا باشد.
• مهارت بازاریابی
مهارت بازاریابی خوب، که نتیجه ی آن، نیاز مردم به خرید محصول و یا خدمت می باشد، برای موفقیت یک کارآفرین حیاتی می باشد.
• مهارت میان فردی
توانایی ایجاد و برقراری ارتباطی مثبت با مشتریان و خریداران، کارکنان، حامیان مالی، سرمایه گذاران، قانون گذاران، حسابداران و … کاری سخت و بسیار موفقیت آمیز در کسب و کار پر مخاطره ی کارآفرین محسوب می شود.
• مهارت اساسی مدیریت
حتی اگر کارآفرین، کارکنان را استخدام کرده باشد، با وظایف روزانه مشخص در کسب و کار؛ همچنان نیز، کارآفرین نیاز دارد که از برنامه و منابع دقیق شرکت اطلاع داشته باشد. به عبارتی دیگر، نمی تواند شرکت را به کارمندان خود بسپارد. باید به طور روزانه و دقیق از وضعیت تولید آگاه باشد.
• مهارت رهبری
توانایی توسعه هدف برای شرکت و الهام آن به کارکنان برای پیگیری آن، امری ضروری برای موفقیت یک کارآفرین است. بیشتر رهبران موفق کسب و کاردر تاریخ، موفقیت خود را از طریق کارآفرینی به دست آورده اند. هنری فورد، والت دیزنی، کوکو چنل، ماری کی اش، اپرا وینفری، مارتا استوارت، راسل سیمونر و … از رهبران موفق در امر کارآفرینی بوده اند. اینان با ایده ی خلاق و نوآوری خود توانستند انقلابی در صنعت مربوط به خود، ایجاد کنند. هر کدام از این افراد دارای ویژگی های ریسک پذیری، فرصت شناسی، انعطاف پذیری، خودباوری، هدف گرایی، خلاقیت و واقع بینی که مستلزم کارآفرینی است، می باشند.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط