مزایای تجارت الکترونیک

دسترسی تمام مردم جهان به اینترنت، باعث رشد چشمگیر و سریع تجارت الکترونیک شده است. امروزه دیگر مردم برای کارهای بانکی، خرید های ضروری، وقت آنچنانی صرف نمی کنند. از طرفی فروشندگان نیز برای بازاریابی و معرفی محصولات خود وقت و هزینه زیادی صرف نمی کنند. تجارت الکترونیک، خرید و فروش را برای هر دوطرف یک معامله آسان کرده است. با توجه به درگیری نسل امروز، تجارت الکترونیک مزایای زیادی را برای ما فراهم آورده است مانند:
– حذف محدودیت زمانی و مکانی
یکی از مهمترین مزایای تجارت الکترونیک، دسترسی ۲۴ ساعته آن است. از طرفی شما برای خرید و فروش اینترنتی نیاز به مکان خاصی ندارید؛ تجارت الکترونیک به شما این امکان را می دهد که در هر زمانی از شبانه روز، در هر مکانی که هستید به راحتی بتوانید کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنید. یک مدیر کسب و کار آنلاین می تواند از راه دور نیز، کسب و کار آنلاین خود را کنترل و کالاهای خود را به فروش برساند.
– هزینه های معاملاتی و زمان انجام معاملات
هزینه های معاملاتی شامل کلیه ی هزینه هایی است که خریدار و یا فروشنده برای کالا و خدمات خود باید صرف کنند تا به مقصود خود که خرید و یا فروش است دست یابند. تجارت الکترونیک با آنلاین کردن خرید و فروش تمام این هزینه ها را از بین برده است. هزینه های پرداخت شده فقط شامل هزینه های مالی نمی شود؛ شما برای خرید یک گوشی موبایل باید زمانی را صرف کرده تا گوشی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید، این در حالیست که ممکن است برای گوشی مورد نظر خود، هزینه ای بالاتر از قیمت اصلی آن بپردازید.
– دسترسی مناسب به اطلاعات
شما برای خریدات با قیمت بالای خود وسواس خاصی دارید که منجر به گشتن تمام بازار و پیدا کردن بهترین محصول است؛ فلذا شما وقت و هزینه ای برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود صرف می کنید که می توانید با یک جستجوی اینترنتی ساده، به خواست خود برسید. از طرفی شما در تجارت الکترونیک به تمامی بنگاه های حاضر در گستره ی جهانی، دسترسی کامل دارید. می توانید از شهر و یا کشور دیگری محصول مورد نظر خود را سفارش دهید، در حالیکه اگر به صورت حضوری، این فرآیند دارای هزینه ای گزاف برای شما می باشد.
– معرفی کسب و کار تجاری به بازارهای جهانی
در تجارت الکترونیک یک فروشنده می تواند به راحتی خود را به بازارهای بین المللی و جهانی معرفی کند. این در حالیست که در دنیای واقع این کار تقریبا غیر ممکن است. اما در دنیای مجازی، ارتباطات به صورت جهانی و بدون مرز است.
در صورت تمایل به خرید از شرکت های خارجی، سازمان ها می توانند با استفاده از ایمیل، چت و راه های ارتباطی دیگر، به صورت غیر حضوری مواد اولیه خود را تهیه کنند. این کار هزینه ای به مراتب کمتر برای تولید کنندگان دارد.
– امکان تبادل نظر در تجارت الکترونیک
برای استفاده از تجربه شخصی افراد، شما باید وقت صرف کرده و به صورت حضوری با تک تک آنها صحبت کنید تا بتوانید اشتباهات آنها را تکرار نکنید. این یک امر مفید در خرید می باشد که مستلزم وقت بسیار زیادی است. با استفاده از تجارت الکترونیک شما می تواند در کمترین زمان ممکن از نظر و تجربه ی افراد دیگر نیز بهره مند شید و تجربیات خود را نیز در اختیار آنان بگذارید.
– کاهش واسطه ها
در برخی معاملات ما مجبور به پرداخت هزینه ای می شویم، که قیمت واقعی کالا از آن کمتر است. این هزینه شامل حقوق واسطه ها و دلال ها می باشد. در مقابل نیز فروشندگان مبلغی کمتر از قیمت واقعی کالا را دریافت می کنند چرا که قسمتی از آن صرف حقوق فروشندگان در این میان است. تجارت الکترونیک با حذف واسطه های معامله، سودی دو طرفه برای خریدار و فروشنده تامین می کند.
– خرید سفارشی، تولید سفارشی
در صورت ایجاد کسب و کار آنلاین ، سازمان می تواند موجودی کمی در انبار ذخیره و متحمل هزینه های انبارداری کمتری گردد. زیرا با تجارت الکترونیک احتاج به موجودت کالا در زمان معین نیست. خریدار سفارش را می دهد، سپس فروشنده آن را تهیه می کند. از طرفی اگر کالا بعد از سفارش مشتری، تهیه گردد، مشتری نیز می تواند تغییرات دلخواه خود را طلب کند چرا که دیگر مجبور به انتخاب کالای موجود نیست.
– افزایش قدرت خرید برای خریداران و ایجاد بازارهای جدید برای فروشندگان
– افزایش میزان رقابت و درصدد آن افزایش کیفیت خدمات و کالا
– تسهیل حمل و نقل و کاهش هزینه ی توزیع کالا
– جهانی شدن کسب و کار
– افزایش میزان فروش

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط