طرح توجیهی اقتصادی

کسب و کار‌ها، سازمان‌های دولتی و دیگر سازمان‌ها در زمان تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری‌های عمده در ساخت تاسیسات جدید، محصولات جدید، بازارهای جدید، فن آوری‌های جدید، برنامه‌های جدید و در زمان سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دیگر دچار عدم اطمینان شده و خود را با خطرات بزرگی روبرو می‌بینند. مطالعات طرح توجیهی اقتصادی برای بهبود این نوع از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک فکت‌ها و تحلیل‌‌هایی دقیق فراهم می‌‌کند.

طرح توجیهی اقتصادی

طرح توجیهی اقتصادی

رکن اصلی یک طرح توجیهی اقتصادی پیش‌بینی دقیق تقاضا است. الگوهای اقتصادی و روند مرتبط چیست؟ گردانندگان اقتصادی اصلی رکن تقاضا چه کسانی هستند؟ مصرف کنندگان محصول جدید را خواهند خرید، از مناطق تفریحی جدید بازدید خواهند کرد، آپارتمان جدید اجاره خواهند کرد، یا دانشگاه جدید ثبت نام می‌کنند؟ مصرف کنندگان چه قیمتی حاضرند برای محصول و خدمات جدید بپردازند؟ شیب منحنی قیمت- تقاضا چگونه خواهد بود؟ مصرف کنندگان وفادار خواهد بود یا بی ثبات؟ کارشناسان مطالعات طرح توجیهی اقتصادی این موسسه، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تحقیقات بازاریابی و با درک مسائل پیش گفته، می‌دانند چگونه به این «تقاضا» پاسخ داده و پیش‌بینی‌های دقیقی از درآمد حاصل از فروش آتی انجام دهند. این موسسه با استفاده از مدل‌ها و الگوریتم اقتصادسنجی خود و روش‌های پژوهشی اختصاصی، نسبت به پیش‌بینی تقاضا برای محصولات جدید، خدمات جدید‌ و طرح‌های جدید اقدام می‌کند.
بلافاصله پس از بررسی حوزه تقاضا، باید به تجزیه و تحلیل متغیرهای تامین موجودی پرداخت. عناصر، قطعات، منابع انسانی، مهارت‌ها و مواد اولیه ضروری در حوزه عرضه کدام هستند؟ سیر انحنای بلند مدت هزینه‌ها برای این قطعات قابل عرضه چگونه خواهد بود؟ به محض مشخص شدن متغیرهای عرضه و پیش‌بینی آن‌ها در آینده، تحلیلگران موسسه برای سرمایه‌گذاری در کسب و کار جدید، جاذبه‌های گردشگری جدید، سرگرمی یا محصول جدید یا توسعه املاک و مستغلات جدید یک مدل شبیه‌سازی شده می‌سازند. پیش‌بینی تقاضا و تجزیه و تحلیل عرضه در کنار هم و در قالب یک شبیه‌ساز تصمیم‌گیری آورده می شود که این کار امکان می‌دهد بازی « چه می‌شود اگر» را در مورد سرمایه گذاری جدید انجام دهیم. چه می‌شود اگر قیمت یک عنصر حیاتی اوج بگیرد؟ چه می‌شود اگر تقاضا ۱۰٪ زیر میزان پیش‌بینی شده باشد؟ چه می‌شود اگر یکی از رقبای بزرگ قیمت‌هایش را ۵٪ کاهش ‌‌دهد؟
تجزیه و تحلیل انجام گرفته برای تهیه طرح توجیهی اقتصادی اغلب شامل تحلیلی جامع از شرکت‌های رقیب و تهدیدات رقابتی می‌گردد. چه کسانی و بر سر چه با ما به رقابت بر خواهند خاست؟ قابلیت‌ها و گرایش‌های این رقبا چیست؟ آنها در پاسخ به یک تهدید رقابتی احتمالی چگونه عکس‌العمل نشان خواهند داد؟ آیا شرکت‌ مورد بحث می‌‌تواند در برابر ضد حمله رقابتی از خود دفاع کند؟
تجزیه و تحلیل محیط قانونی و حقوقی از دیگر بخش‌های مشترک در یک مطالعه طرح توجیهی اقتصادی است. چه خطرات حقوقی و قانونی وجود دارد؟ چه اقدامات و یا عدم اقدامی می‌تواند شرکت را به مخاطره اندازد؟ آیا می‌توان ریسک‌های فوق را مدیریت کرد یا خیر؟

طرح توجیهی,طرح توجیهی چیست,تعریف طرح توجیهی,طرح,توجیهی,نوشتن طرح توجیهی,تدوین طرح توجیهی,طرح توجیهی اقتصادی

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط