راه اندازی یک حساب تجاری

راه اندازی یک حساب تجاری

کسب و کار‌های خدمات رسان در گذشته به طور کلی به پول نقد و یا چک تکیه داشتند و راه اندازی سیستم پردازش کلی کارت اعتباری کاری بیهوده و البته در بهترین حالت، گران قیمت بود. استفاده از سرویسی مانند پی پال (و مشابه آن در ایران، مانند جیرینگ) این امکان را فراهم می‌کند که بتوان تقریباً هر نوع کارت اعتباری یا کارت حساب بانکی را برای دریافت هزینه خدمات خود پذیرفت و در صورت بروز اختلاف هم می‌توان راه حل مناسب آن را به کار گرفت.

چگونگی راه اندازی حساب تجاری

برای راه اندازی کسب و کار آنلاین نیاز به یک حساب تجاری دارید تا پول حاصل از فروش محصولات و خدمات‌تان به آن واریز گردد. حساب‌های تجاری این امکان را کسب و کار شما می‌دهد که انواع کارت‌های بانکی و اعتباری را بپذیرید. برای افتتاح یک حساب تجاری، نیاز به قراردادی با یکی از بانک‌های عضو شتاب و یا برای حساب‌های ارزی (جهت فروش محصول در کشور خارجی یا به زبان دیگر، صادرات محصولات و خدمات) یکی از بانک‌های دارای ارتباط با سیستم‌های مستر کارت و ویزا دارید تا امکان استفاده از صفحه پرداخت این بانک‌ها برای‌تان فعال گردد. همچنین می‌توانید با نمایندگان مجاز این بانک‌ها اقدام به عقد قرارداد کنید، مثلاً برای دستیابی به خدمات مستر کارت و یورو کارت در ایران، باید به بانک توسعه صادرات ایران مراجعه کنید. توافق مذکور بدان معنی است که کسب و کار شما موافق می‌کند تا مقررات موجود برای استفاده از کارت‌های اعتباری یا بانکی را رعایت نماید.

 

قبل از اینکه اقدام به افتتاح حساب تجاری کنید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید کسب و کارتان در قبال پرداخت به وسیله کارت‌های اعتباری چه مدیریت و  سیاستی را در پیش بگیرد. پیشنهاد می شود پیش از آن از شخصی کاردان مشاوره مدیریت بگیرید پاسخ به چند سوال کلیدی می‌تواند این مسئله را با مدیریت تعیین کند:

  • چه نوع کارت اعتباری یا کارت بانکی را می‌خواهید قبول کنید؟ ویزا و مسترکارت استاندارد هستند، اما این اهمیت دارد که تصمیم بگیرید می‌خواهید کارت‌های دیگری مثل آمریکن اکسپرس را هم بپذیرید یا خیر. باید فهرستی تهیه کنید از نام کارت‌های اعتباری که مایل به پذیرش آن‌ها هستید.
  • می‌خواهید پرداخت‌های‌تان چطور باشد؟ باید انواع آن را مدیریت کنید. آیا می‌خواهید مشتریان به صورت آنلاین مبلغ را پرداخت کنند؟ می‌خواهید امکان پرداخت موبایلی (پرداخت به وسیله کد‌های دستوری USSD مانند *۷۸۰#) را هم فراهم کنید؟ آیا مایلید از پرداخت پستی هم استفاده کنید یا خیر؟ آیا می‌خواهید از یک ترمینال مجازی استفاده کنید یا API را ترجیح می‌دهید تا قابلیت ادغام با سیستم‌های فعلی‌تان هم وجود داشته باشد؟ آیا نیاز به پرداخت‌های تکرار شونده دارید؟ می‌خواهید صورت حساب‌هایتان در چه محدوده زمانی برای‌تان ارسال شود؟ باید ابتدا این مسائل را روشن کنید و سپس سراغ روش‌های ثانویه بروید.

این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا بر عکس پرداخت آنلاین از طریق کارت‌های بانکی، در پرداخت پستی یا از طریق کارت‌های اعتباری مبلغ حاصل از فروش محصولات یا خدمات بلافاصله به حساب شما واریز نمی شود بلکه این پرداخت‌ها بر اساس مقررات مدون شرکت‌های ویزا، مستر کارت در بازه‌های زمانی مشخصی تسویه و مبالغ شما به حساب‌تان واریز می‌گردد، لذا اگر با محدودیت سرمایه مواجهید و نمی‌توانید برای دریافت پول محصول یا خدمات‌تان، یک، سه یا شش ماه صبر کنید باید تنها پرداخت‌های از طریق کارت‌های بانکی را بپذیرید که در این صورت، به دلیل این‌که این نوع پرداخت نوعی پرداخت نقدی است، از تعداد مشتریان بالقوه شما، بالاخص در بازار‌های بین‌المللی خواهد کاست.

• با مشاره مدیریت پیش‌بینی می‌کنید حجم فروش‌تان از طریق کارت‌های اعتباری چقدر خواهد بود؟ آیا مایل هستید در صورت افزایش حجم فروش، دیگر روش‌های پرداخت را هم بپذیرید یا فقط می‌خواهید از طریق کارت‌های اعتباری یا کارت‌های بانکی اقدام کنید. این مهم است که زمانی که برای امضای توافقنامه با شرکت یا بانک مربوطه مراجعه می‌کنید، از حجم فروش آتی کسب و کار‌تان برآوردی نزدیک به واقعیت داشته باشید. این مسئله در نوع برخورد بانک‌ها با کسب و کارتان اهمیت زیادی خواهد داشت.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط