دسته بندی مشتری طبق مدل رفتاری دیسک

مدل رفتاری دیسک چیست؟

مدل اولیه DISC توسط ویلیام مارستون، استاد دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۲۰ ایجاد شد.کسی که کنجکاوی بسیاری در زمینه‌ی رفتار افراد داشت. خلاصه کل مباحث مربوط به شناخت تیپ افراد رو در جدول زیر خلاصه کردم. سعی اصلی من بر طبقه بندی مشتریان بر مبنای مدل رفتاری دیسک با استفاده از چند مشخصه سهل الوصول است.

مراحل شناخت مشتری تلفنی طبق مدل رفتاری دیسک:

  • مرحله اول: تحلیل بر اساس تن صدا

تیپ های شخصیتی I و S رو به عنوان آدمهای خونگرم و برون گرا می شناسیم و مشتری های تیپ D و C آدمهایی با تون صدای جدی تر هستند که رفتارهاشون درونگرا است. تفاوت این تیپ ها بر اساس تن صدا می تونید در ردیف سوم این جدول مشاهده کنید.

  • مرحله دوم: تحلیل بر اساس سئوالات پرسیده شده

بعد از سلام و احوالپرسی اولیه، مشتری از شما یه سری سئوال می پرسه که مطمئنا می تونه به شما در شناخت بهتر مشتری کمک کنه. مشتری های تیپ D معوملا از قیمت و زمان می پرسن، مشتری های تیپ I، با لحن شوخ تر می پرسن، مشتری های تیپ S از شما برای گرفتن تایید از صحت اطلاعات قبلیشون می پرسن و مشتری های تیپ C برای مچ گیری سئوال می پرسن.

  • مرحله سوم: تحلیل بر اساس نوع سرویسی که نیاز دارند

معمولا هر کدوم از این افراد برای سرویس مورد نیاز خودشون، ملزوماتی رو در نظر گرفتن. مثلا مشتری های تیپ C  بیشتر  می خوان در مورد مراحل کاری بدونن، در حالی که برای مشتری های تیپ D نتیجه نهایی و صلاحیت کلی مجموعه شما مد نظره.

در آینده با چند مثال مشخص سعی می کنم به سهولت شناخت مشتری ها توسط شما کمک بیشتری بکنم.

مدل رفتاری دیسک

حالا که با اصول شناخت افراد بر مبنای مدل رفتاری دیسک آشنا شدیم، لازم است که به بررسی اصول فروش به افراد بر مبنای تیپ غالب شخصیتی بپردازیم.

 

 

 

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط