تعریف کلی کسب و کار

کسب و کار دارای معانی گوناگونی از منظرهای مختلف است. کلمه کسب و کار یا معادل انگلیسی آن Business درفرهنگنامه آکسفورد و لانگ من معانی نزدیک به همی دارند که عبارتند از خرید و فروش و تجارتی که از آن پول حاصل می شود. در تعریفی دیگر، کسب و کار به یک سیستم اقتصادی و سازماندهی شده اطلاق می شود که اهداف و خدمات را در برابر مبلغی به عنوان هزینه ارائه می کند. هر کسب و کاری طالب شکل های مختلفی از سرمایه گذاری و مشتریان کافی است تا این خدمات را که بر اساس نیاز مشتری طراحی شده خریداری کنند. این نوع کسب و کار هم برای مشتری و هم برای ارائه دهنده خدمت منافع خاص خود را دارد. کسب و کار می تواند به صورت شخصی و یا زیر نظر دولت باشند. کسب و کاری که چند فرد گوناگون در آن شراکت دارند نام شرکت به خود می گیرد.

تعریف کلی کسب و کار

تعریف کلی کسب و کار

(ارویک و هانت) بر این عقیده اند که هر کار و یا خدمتی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند، و حاضر به پرداخت هزینه در مقابل آن هستند، کسب و کار گفته می شود. اما در مقابل، پترسن و پلومن بر این باورند که هر خرید و فروشی کسب و کار نیست، بلکه اگر تکرار شود کسب و کار نام دارد. در یک جمله، به انبوه فعالیت های اقتصادی، از جمله خرید، فروش، اجاره یا سرمایه گذاری کردن به صورت سازماندهی شده برای ساخت یک بخش اقتصادی و یا یک هدف خاص فعالیت کسب و کار گویند.

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار یک بیانیه رسمی از اهداف کسب و کار است که در آن دلایل ایجاد سازمان و اهداف قابل دسترسی و چگونگی رسیدن به آن اهداف نوشته می شود. طرح کسب و کار ممکن است از دیدگاه افراد متفاوت، گوناگون باشد. این تعریف از نظر مشتری، ارباب رجوع، مالیات دهنده و جامعه بزرگتر متفاوت می باشد.
طرح کسب و کار می تواند بر جزئیات یا کلیات متمرکز شود. یک طرح کسب و کار با دید کلی نشانگر اهدافی است که برای یک مشتری خارجی مهم است مخصوصا یک مشتری مالی. به طور خاص باید دارای جزئیات درباره سازمان یا تیم رسیدگی به اهداف باشد. از طرف دیگر، یک طرح کسب و کار با دید جزئی نشانگر اهداف آتی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف کلی است. این طرح می تواند پیشرفت محصولات جدید یا خدمات جدید را پوشش دهد. یک طرح جزئی کسب و کار غالبا توسعه دهنده عامل های موفقیت خاص است. این طرح بدون در نظر گرفتن موفقیت های مالی باعث اندازه گیری میزان موفقیت در اهداف می شود.

مدل کسب و کار

مدل کسب کار نوعی تفهیم کننده برنامه کار یک سازمان است که نشان دهنده نوع ارتباط بین متخصصان فرآیند در سازمان و منابع اصلی مورد نیاز میباشد که این ارتباط در نظر مشتری قابل مشاهده و ارزش گذاری است.

ویژگی های کسب و کار

بر اساس تعاریف و مفاهیمی که راجع به کسب و کار ذکر شد می توانیم ویژگی های زیر را استنتاج کنیم:
۱٫ کسب و کار یک سیستم اقتصادی است، به این معنی که برای شروع یک کسب و کار باید به صورت سیستمی و ساختار یافته شروع به کار کرد. یک سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزاء مختلف که برای رسیدن به یک هدف واحد با یکدیگر همکاری میکنند.
۲٫ یک کسب و کار موفق دارای طرح، مدل و هدف خاصی است. پیش از شروع هرکاری باید بدانیم که چه کاری را چگونه می خواهیم انجام دهیم و به کجا می خواهیم برسیم.
۳٫ یکی از ویژگی های کسب و کار، حق مشتری است. باید خواسته ی مشتریان و خدمات مورد نظر آنها به طور کامل و به بهترین نحو برآورده شوند.
۴٫ فرایند یک کسب و کار موفق باید دائما تکرار شود. خرید و فروشی که تکرار نشود، از دید برخی دانشمندان، کسب و کار اطلاق نمی شود.
۵٫ لزوما کسب و کار موفق همیشه با انگیزه ی سود دهی شروع و ادامه نمی یابد. همان طور که در ادامه خواهیم گفت، یک کسب و کار میتواند نه تنها با هدف کسب پول، بلکه با از دست دادن آن به موفقیت برسد. در اینجا سوددهی در کسب و کار می تواند با برتری در کیفیت نیز معنا شود.
۶٫ کسب و کار طرحی مبنی بر آینده دارد. بر اساس این نظریه، یک کسب و کار پویا باید قادر به ریسک باشد. خطر کردن جزئی جدایی ناپذیر از یک کسب و کار است.

اهداف کسب و کار

بر خلاف تصور عامه ی مردم، کسب و کار فقط با هدف کسب درآمد ایجاد نمی شود. بلکه اهداف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز شامل آن می شود. هدف از کسب و کار در بازار تجارت جهانی مانند آمریکا، به دست آوردن پول به طور مستمر است، که از این طریق فرآیند کسب و کار شما ارزش گذاری می شود، یعنی با پول و چگونگی نگهداری آن.
قابل اجرا بودن این برنامه کلی، یعنی یک کسب و کار موفق، یعنی کسب بیشترین درآمد و صرف کمترین هزینه است. هرچند که، ایجاد پول نه می تواند، و نباید، تنها عامل اجرایی حرکت به سوی یک کسب و کار موفق باشد. در هر حال، در بیشتر تصمیم گیری ها و در هر زمانی می شود از این دستورالعمل پیروی کرد.
هدف بعضی از کسب و کارها هم ممکن است فقط خیرخواهانه باشد که در آن صورت دستیابی به پول دیگر هدف تعریف نمی شود، اما بعضی از کسب و کارها نه تنها هدف مالی ندارد، بلکه سران سازمان حاضرند هزینه ای پرداخت کنند تا از لحاظ کیفیت به برتری نسبت به دیگر رقبا برسند.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط