تجارت الکترونیک

برای درک مفهوم تجارت الکترونیک ابتدا لازم است بدانیم که تجارت چیست؟ به مبادله کالا و خدمات، به منظور به دست آوردن سود و یا به منظور خیریه، تجارت گویند؛ معمولا در مقیاس بزرگ، نیازمند به جا به جایی از یک مکان به مکان دیگر است.
تجارت الکترونیک و یا در زبان لاتین Electronic Commerce نوعی از کسب و کار آنلاین، یا بخشی از یک کسب و کار بزرگ است. که از طریق کامپیوتر، تلفن، ماشین های فکس، کارت های اعتباری، ماشین های تحویل دار اتوماتیک و دیگر نرم افزارهای الکترونیکی بدون مبادله اسناد کاغذی انجام میگیرد؛ تجارت الکترونیکی شامل فعالیت هایی نظیر ارائه سفارشات، تحویل، فرآیند های تراکنش، پرداخت با سندیت و بدون انکار، کنترل صورت کالا و مشتری مداری است. زمانی که یک خریدار به وسیله ی کارت بانکی خود پرداخت می کند، به عنوان بخشی از یک تجارت الکترونیک شناخته می شود.

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به یک شرکت یا شخص امکان این را می دهد که کسب و کار آنلاین خود را از طریق شبکه ی الکترونیکی، عموما اینترنت، مدیریت کند. تجارت االکترونیک به نوعی تجارت بدون کاغذ است. بوسیله تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات خرید و فروش کالا یا خدمات، و اطلاعات مربوط به حمل و نقل کالاها، با کمترین صرف وقت و هزینه انجام می گیرد. تجارت اکترونیک، دارای مدل های گوناگونی در تعامل گروه های اقتصادی با یکدیگر است. مهمترین آنها در ۴ مدل عمده فروش در تجارت الکترونیک عبارتند از:
– تفابل دو بنگاه کسب و کار آنلاین یا در زبان لاتین Business to Business به اختصار B2B
– بنگاه کسب و کار آنلاین و مصرف کننده، Business to Consumer به اختصار B2C و مصرف کننده در مقابل بنگاه کسب و کار آنلاین، Consumer to Business به اختصار C2B
– تقابل دو مصرف کننده، Consumer to Cunsomer به اختصار C2C
– دولت در مقابل بنگاه کسب و کار آنلاین، Government to Business به اختصار G2B و دولت در مقابل مصرف کننده، Government to Consumer به اختصار G2C
به طور کامل تر، دو بنگاه تجاری، برای خرید و فروش محصولات خود به یکدیگر و یا شرکت حمل و نقل در مقابل شرکت تولید کننده، با استفاده از تجارت الکترونیک، به داد و ستد با یکدیگر می پردازند. از طرفی یک مصرف کننده ی کالا برای خرید محصولات و پرداخت هزینه با استفاده از تجارت الکترونیک وقت کمتری صرف می کند. در مقابل امکان خرید اینترنی نیز، از سوی بعضی بنگاه ها برای مصرف کنندگان در نظر گرفته می شود. مصرف کنندگان در یک کسب و کار اینترنی به طور پیشرفته تر می توانند کالای مورد نظر خود را، از روی کاتالوگ ارائه شده از طرف شرکت، از طریق ایمیل سفارش دهند. امروزه بیشتر کالاها و خدمات از طریق الکترونیکی پیشنهاد داده می شوند؛ از کتاب گرفته تا موسیقی تا خدمات مالی و خرید بلیت.
تجارت الکترونیکی یا به زبان ساده تر تجارت اینترنتی به شرکت ها امکان ایجاد فروشگاه مجازی را می دهد. و یا امکان ارتقا وضعیت فروشگاه موجود، مشروط بر این که، ارزانتر و تاثیر گذارتر است. برای مثال خرده فروشی که نه تنها فروشگاهی برای فروش کالاهایش دارد، بلکه به صورت تجارت آنلاین، فروشگاه مجازی را دارا می باشد که مشتریان از هر مکانی، می توانند هر آنچه که نیاز دارند از لباس گرفته تا قهوه را سفارش دهند.
زمانی که شما کالا یا خدمتی را به صورت آنلاین خریداری می کنید، جزئی از تجارت الکترونیک هستید. برخی از مزایای تجارت الکترونیک برای مصرف کنندگان عبارت است از:
– خرید با کمترین دردسر؛ مشتریان می توانند به صورت ۲۴ ساعته، هر روز هفته، از هر جایی، به وسیله اینترنتی خرید کنند.
– انتخاب با تنوع بالا؛ با توجه به تعدد فروشگاه های مجازی، مشتریان می توانند با کالاهایی با تنوع بالا را انتخاب و سفارش دهند.
ویژگی اصلی این نوع تجارت، تسهیل فرآیندهای تجاری، حذف فرآیندهای غیر ضروری در انجام امور بایگانی و کاهش هزینه ها است؛ تجارت الکترونیک با افزایش و بهبود هماهنگی ها، کاهش هزینه های اداری ،بهبود دسترسی به بازار و تنوع محصول برای مشتریان، کیفیت خرید را ارتقا داده است.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط