باور های غلط درباره کسب و کار آنلاین

امروزه کمتر کسی است که راه اندازی  کسب و کار آنلاین را نشناسد. کمی پیش تر از این ها، فروش اینترنتی تنها شامل سی دی های بازی یا ریز سخت افزار های کامپیوتری بود که قیمت آن ها معمولا به کمتر از ده هزار تومان می رسید اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این عرصه نیز پیشرفت کرده و شاهد فروش های میلیونی انواع کالا ها در وب سایت های مختلف هستیم. نفوذ هر چه بیشتر تجارت الکترونیک در فضای مجازی شاید یکی از دلایل عمده ای باشد که بسیاری را به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ترغیب کرده است.
قطعا هیچ شغلی در جهان لذت بخش تر از این نخواهد بود که جلوی تلویزیون روی کاناپه دراز بکشید بدون این که رئیسی بالای سرتان باشد و شاهد پیام های پر شدن حساب بانکی خود باشید! اما آیا افرادی هستند که دائما و فقط همین شغل را داشته باشند و از آن میلیونر شده باشند؟! در این مقاله به باور های غلط رایج درباره ی تجارت اینترنتی می پردازیم.

باور های غلط درباره کسب و کار آنلاین

باور های غلط درباره کسب و کار آنلاین

تجارت اینترنتی کار راحت و بی دردسری است

بسیاری با تصور این که داشتن و راه اندازی  کسب و کار آنلاین در فضای مجازی بسیار راحت تر از مشاغلی چون معمار و پزشک و مهندس عمران و …. خواهد بود به داشتن چنین کسب وکاری ترغیب می شوند. اگر چه که ساعات کاری کمتر و آزاد، نبودن کارفرما، کار فیزیک کم و … ار محاسن کسب و کار آنلاین است اما این محاسن می تواند مشکل ساز هم باشد! کسب و کار اینترنتی می تواند در سال های اولیه بسیار مشکل تر از چیزی باشد که شما تصور می کنید.

تجارت الکترونیک نیاز به تخصص خاصی ندارد

باور غلط دوم همین است! این درست که رانندگی یک مهارت است اما آیا دانستن چنین مهارتی به این معناست که فرد می تواند در صنعت خودرو سازی هم موفق باشد؟!! قطعا چنین نیست. صرف اینکه فرد هر روز ایمیل هایش را چک می کند، در شبکه های اجتماعی فعالیت می کند و در گوگل سرچ می کند به این معنا نیست که می تواند یک کسب و کار آنلاین راه بیاندازد. بهتر است بدانید که کار آفرینی اینترنتی خود به عنوان یک تخصص علمی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا تدریس می شود. کسب و کار آنلاین فرآیندی است که اگر بدون دانش و تجربه ی لازم به آن وارد شوید علاوه بر صرف هزینه و زمان زیاد ممکن است شکست های سنگینی را تجربه کنید. مجموعه ای از تخصص ها در حوزه های مختلف علوم کامپیوتر، نرم افزار، طراحی وب، علوم و فنون بازاریابی و جذب مشتری و فروش، علوم مدیریت به خصوص مدیریت متابع انسانی و مالی و … برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین ضروری است.

تجارت الکترونیک نیاز به سرمایه ندارد
بسیاری بر این باورند که داشتن یک لپ تاپ، یک خط اینترنت پر سرعت و یک شماره تلفن ثابت یا همراه از تجهیزات یک کسب و کار آنلاین است! خب درست است ، این ها از حداقل های آغاز راه است اما آیا شما با ا ین حداقل ها توان رقابت با غول های این عرصه را خواهید داشت؟ توجه داشته باشید که امکانات شما، اعتبار شماست و اعتبار شما باعث اعتماد مشتری و این جلب اعتماد مشتری مستلزم صرق هزینه است. حالا به تمام این هزینه، هزینه ی تبلیغات، تامین کالا، روز های بدون مشتری و منابع انسانی مورد نیاز را هم اضافه کنید.

با تجارت الکترونیک یک شبه میلیونر می شوید

تبلیغات سطحی و غیر منطقی از زندگی بسیاری از مدیران جوان شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های بزرگ تجارت الکترونیک که از آن ها میلیونر هایی جوان ساخته است، باعث ایجاد نوعی از کمال گرایی در افرادی است که می خواهند با گرایش به سمت تجارت اینترنتی یک شبه ره صد ساله را طی کنند. میلیونر شدن یک جوان آن هم با سنی کمتر از ۳۰ سال امر عجیب و غیر ممکنی نیست اما مستلزم داشتن ایده ای خلاقانه، دانش پیاده سازی آن، یک تیم اجرایی قدرتمند و هزاران عامل دیگر است.

کسب و کارهای سنتی امکان رشد در فضای مجازی را ندارند

این یک باور بسیار غلط است که کسب و کار آنلاین برای خرده تجارت های ما راهی ندارند. شاید یکی از دلایل این باور اختلافف سن و اختلاف فرهنگ نسل قدیم و نسل آی تی امروز باشد اما توجه داشته باشید که نسل آی تی امروزه پا به سن میان سالی گذاشته است از طرفی در کشور ما دولت حرکت خوبی به سمت ارائه ی خدمات شهری و اداری به شکل مجازی داشته و بسیاری برای استفاده از این خدمات ملزم به یادگیری خدمات اینترنتی شده اند و این خود دریچه ای مطلوب به سمت اعتماد سازی افراد به مشاغل اینترنتی است.

تجارت الکترونیک فقط شامل فروش و بازاریابی است

قطعا در هر حوزه ای فروش و بازاریابی از پردرآمدترین مشاغل است و انگیزه ی مالی هم باعث شده بسیاری از مبتدیان تجارت الکترونیک، به فکر فروش مستقیم باشند. اما این مساله همیشه هم مثبت نخواهد بود و خود باعث نوعی رقابت کاذب و کاهش قیمت ها و در نتیجه اشباع بازار از یک محصول می شود. اما مشاغل بسیاری هم هستند که اگر تحت یک برنامه ریزی منطقی و مدیریت درست به عرصه ی فروش وارد شوند در این حوزه موفق خواهند بود.

تجارت الکترونیک، شغل دوم، درآمد اول

گول آگهی های خوش رنگ و لعاب را نخورید! تصور این که فردی بیشترین زمان و انرژی خود را برای شغل اولی می گذارد که منبع درآمدی دوم اوست و در اوقات فراقت از یک شغل دوم میلیونر می شود بسیار سطحی و غیر واقعی است! کسب و کار آنلاین شغلی سخت و رقابتی است و اگر زمانی هم کسی به موفقیتی کوتاه دست یابد قطعا رقبا بی کار نبوده و زمینه های موفقیت او را کشف کرده و تصاحب خواهند کرد. پس چنین شغلی هرگز نمی تواند شغل دوم و منبع میلیونر شدن باشد و شما را در یک حاشیه امنیت مالی قرار دهد.

یک ایده ناب دارم که کسی تا حالا اجرا نکرده

ایده های ناب از عوامل مهم کسب و کار آنلاین هستند بسیاری از ما در سر ایده ای نابی داریم که کسی تا به حال آن را در فضای مجازی تجربه نکرده اما صرف داشتن یک ایده ی خلاقانه دلیل بر موفقیت ما نیست. اینکه تا چه حد بتوانیم ایده ی خود را به خوبی و درست و مطابق اصول تجارت اینترنتی اجرایی کنیم، سطح موفقیت ما را به دنبال خواهد داشت.

برای تجارت الکترونیک الزاما باید متخصص IT باشیم

این هم یک باور غلط دیگر! کافیست در گوگل سرچ کنید به و زندگی نامه ی بزرگان این عرصه نگاهی بیاندازید. اگر چه آشنایی یا تحصیلات آکادمیک در هر حوزه ی کاری می تواند موثر باشد ولی توجه داشته باشید که شما می توانید به مرور زمان الزامات این حوزه را یاد بگیرید و البته نیازی نیست که همه چیز را بدانید! شما باید یک تیم اجرایی داشته باشید تا کار ها برایتان راحت تر شود.

درباره نویسنده

پروژه های بزرگ و کوچک زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده ام. تمامی مطالبی که در اینجا می نویسم نیاز های روزانه من بوده است و کاربرد عملیاتی دارد. مطمئنا روزی به درد شما هم می خورد، پس با دقت بخوانید!

نوشته های مرتبط